سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشارات و تنبیهات

بسم الله الرّحمن الرّحیم


قرآن , بهار دلها, شفاى دردها , چشمه
سار دانش و مهمترین مستند شناخت و معرفت است .قرآن , سنگ زیرین تفکر , و سند کرامت
و شرافت ماست .
قرآن مشعل فروزان جاودانه اى است بر معبر تاریخ که در سده هاى دراز , انبوه انبوه
انسانهاى سرگشته را به مقصد اعلى و مقصود والا رهنمون گشته است .
اکنون این قرآن است , کتاب جاودانه الهى - چونان ریسمانى استوار و ناگسستنى , که
نا استواران را براى رهایى از تزلزل به دست آویزى استوار فرا مى خوانــد.و ماننـد
چشمه سـارى جوشان تشنگان حقیقت و جستجوگران فضیلت رابه زلال معارف گوارایش فرا مى
خواند و بسان مشعلى فروزان سپیدى و روشنایى مى آفریند و حرارت و گرمـا مى بخشد و
بارووار, انبوه , انبوه انسانهایى را که در تهــاجم گسترده افکار و اندیشه ها و
آموزه هاى گونه گون قرارگرفته اند , به دژ تسخیر ناپذیر حقایق خویش دعوت مى کند.
بازگشت به قـرآن و بهـره ورى از حقایق آفتاب گون آن , توسط دین باوران و پیشتازان
تفکـر اصلاح دینى مطرح شده و برآن تــاکید ورزیده شده است ,اما هنوز هم فراخوانى
تازه و دعـوتى فـورى و مسـووولیتى خطیر و اجتنـاب ناپذیر است با این که در نظام
مقدس جمهورى اسلامى ایران , قـرآن به صحنـه زنـدگى آمده و در صحنه ذهن بسیارى
جایگاهى والا یافته است , اما تا رسیدن به جایگاه شایسته و بایسته قرآن در زندگى و
آشنایى با ابعاد گسترده معارف قرآن و آمیختن قرآن با تمام ابعاد حیات جامعه بویژه
درحوزه هاى علمیه راه بسیار است .
سخن تنبه آفرین قهرمـان بزرگ تفسیر در دوران معاصر , علامه سید محمد حسن طباطبائى
(ره ) را بیاد آوردیم که فرموده است :
علوم حوزوى به گونه اى تنظیم شده اند کـه بـه هیچ وجـه به قرآن احتیـاج ندارند, به
طورى که شخص متعلم مى تواند, تمام این علوم را از صرف , نحو , بیان , لغت ,حدیث
,رجال , درایه , فقه و اصول فرا گرفته به آخر برسد و آن گاه , متخصص درآنها بشود و
ما هر شده , در آنها اجتهاد کند, ولى اساسا قرآن نخواهد و جلدش را هم دست نزند در
حقیقت براى قـرآن چیزى جز تلاوت کردنش , براى کسب ثواب و یا بازوبندى فرزندان کـه
از حوادث روزگار حفظشان کند چیزى نمانده , اگر اهل عبرتى , عبرت بگیر راستى آیا در
برابر قرآن چنان که شاید و باید اداى دین کرده ایم ؟ و بدان سان که شایسته و
بایسته است در عـرضه آن همت ورزیده ایم .قرآن کریم در آیتى تنبه آفرین و بیدارگر
به یهودیان و مسیحیان نهیب مى زند که :قل یا ایها الکتاب لستم على شى ء حتى تقیموا
التوریة و الانجیل و ما انزل الیکم من ربکم ...ا(مائده /5/ 68).
بگو : اى اهل کتاب , شما بر چیزى نیستید (ارزشى ندارید) تا آن که تورات و انجیل
وآن چه را که از خداى شما بر شما فرو فرستاده شده برپا دارید.
یعنى آنگاه مى توانید ادعاى انتساب به یهودیت و مسیحیت داشته باشید و از پیروى
عیسى علیه السلام و موسى علیه السلام دم زنید, که تورات انجیل را برپا دارید وصفحه
ذهن و صحنه زندگى شما با آن درآمیزد ودر لحظه لحظه زندگى ,رهنمودهاو آموزه هاى آن
را متبلور سازید .حضرت صادق علیه السلام فرمود :

نزل القرآن بایاک اعنى واسمعى یا جاره

قرآن به گونه (به در بگو که دیوار
بشنود) نازل شده است . بدین سان , پیام این آیت الهى چنان که برخى از مفسران نیک
اندیش بدان اشاره کرده اند این است که :اگر شما بـه قـرآن عمل نکنید , قرآن را بـه
پا ندارید وآموزه هاى آن را در زوایاى زندگانى نگسترانید و صفحه ذهن و صحنه زندگى
را بدان نیامیزید , چیزى نیستیـد و بـه چیزى گرفتـه نخواهید شد. به گفته مفسرى
هوشمند :
دین الهى صرفا , شعار نیست ... دین حقیقتى است که باید دراعماق جان بنشیند و
درگستره زندگى تبلور یابد . باورى است که باید دل ها را استوار دارد .فریادها و
شعایرى است که باید عبودیت و عبادت را در جان و زندگى انسان بر انگیزاند. (فی ظلال
القرآن ,2/940)
قرآن همگان را به برپا داشتن جامعه اعلون و نظام برتر فرامیخوانـد (آل عمــران3
/139,محمد /47/35) و قوام آن را در گسترش ایمان و عدل و داد مى داند.
آزاد اندیشى و بر گرفتن اغلال و زنجیـره هاى گونـه گون را آهنگ رسالت پیامبـر
علیـه السلام مى شمارد (اعراف 7/157).بسته ذهنى , تنگ مایگى , سستى و کسالت را بر
نمى تابد .
گوش بسته و چشم بر هم هشته پذیرا شده ها را ناروا میداند و عبادالرحمن را به
هوشمندى و از سر آگاهى و دیده ورى در پذیرش مى ستاید ( فرقان /25/73).
اگر جامعه این همه را در زندگى نداشته باشد و بر این همه ارج ننهد و این همه
وبسیارى دیگر ازارزش هاى والایى را که قـرآن کـریم بدان تـاکید ورزیده , در زندگى
عینیت نبخشد چه گـونه میتواند عنوان جامعه قرانى را بر خود برگزیند.
احیاگران بزرگ جهان اسلام و بیدارگران اقالیم قبله درسده هاى واپسین که بزرگ ترن و
برترین شعارشان را بازگشت به قرآن ساخته بودند, هدفى جز این نداشته اند که امت
مسلمـان را با ارزش هــا , معیــارها , ترغیب ها , تشویق ها , نفى ها,طردها,
رویکردهاو روى برتافتن هاى فرهنگ قرآنى آشنا سازند و با الهام از معارف قرآنى آنان
را از بارى به هر جهت بودن , بى هویتى , بى موضعى و نان به نـزخ روز خـوردن , و در
برابر تعالیم قرآنى و آموزه هاى الهى گران جانى کردن , بازدارند و آنان را با
ژرفاى حقایق قرآنى آشناسازند.
عالمان , متفکران , مومنان و متعهدان قبیله اهل قلم و فرهیختگانى که به آگاهى
گسترى و عـرضه حقایق الهى و درست اندیشى و استوار گامى نسل به پا خاسته و مومن کمر
همت بر بسته اند باید با تمـام وجود و بیان و بنان و هر قدمـى و قلمـى در این راه
بکــوشند و مسئولان و دولت مردان و متمکنان در گستـرش معارف قرآنى و ایجاد جامعه
قرآنى که زوایاى آن سـرشار از نغمه هاى دل پذیر , معارف آفتاب گون قرآن و آموزه
هاى سپیده گشـا و تعـالیم عظیـم و جلوه هاى فاخر آن باشد, بکوشند و همگان وصیت
عظیم امام انسانیت و مفسر و مبین بزرگ قرآن کریم حضرت علــى علیه السلام را در
آستانه شهادت به گوش هوش بنیوشیم کـه:

اللّه اللّه فى القرآن , لا یسبقکم فى
العمل به غیرکم

خدا را , خدا را در مورد قرآن در نظر
بگیرید, مبادا دیگران در عمل به قرآن بر شما پیشى گیرند .

/پایگاه معارف


ارسال شده در توسط عمار بصیر

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم.

با توجه به ضرورت روشنگری و بصیرت بخشی بنده حقیر تصمیم به ساخت وبلاگی با عنوان اشارات و تنبیهات نموده ام تا در جهت ایجاد بصیرت در میان خواص و عوام جامعه و همچنین ادای دین در حد توان نسبت به آرمان ها و ارزش های انقلاب مقدس اسلامی فعالیت نمایم.

باشد که مورد مقبول محضر قدسی حضرت حق و حضور شریف امام عصر(عج) و شادی روح ملکوتی امام عظیم الشاءن خمینی کبیر(س) و خشنودی ولی امر مسلمین جهان امام خامنه ای(مدظله العالی) قرار گیرد.

یا نور...


ارسال شده در توسط عمار بصیر